יצירת מוסיקה באולפן הביתי
העולם הדיגיטלי פתח בפנינו את האפשרות ליצור מוזיקה בבית ,ב אולפן ביתי . אין דבר יותר מספק מאשר לקום בבוקר יום חופש, לפתוח את תוכנת pro tools ולהקדיש את כולו ליצירת מוסיקה . אך לצערנו האפשרות ליצור בבית גם מעוררת בעיות . הבעיה המעצבנת ביותר היא בקרת הסאונד כלומר המוניטורים והאקוסטיקה . לכל חדר מאפינים אקוסטיים משלו והם מורכבים מפרמטרים רבים כמו מידות החדר , סימטריות ,החומרים מהם עשויים הקירות , ריהוט החדר והחלונות .
לצורך המחשת הבעיה האקוסטית נדמיין את גלי הקול כגלי אור הפוגעים במראה . בעומדך מול מראה גלי האור יפגעו במראה ויחזרו אליך, כך תראה את עצמך . כך מתנהגים גם גלי הקול במגע עם משטח חלקם נבלעים במשטח וחלקם מוחזרים . הבעיות האקוסטיות שנובעות מהחזרים אלו הן :
הדהוד
בנוסף לגלי הקול הבוקעים מהרמקול ,האוזן מקבלת בהפרש של כמה מילישניות את ההחזרים של גלי הקול האלו .
החזרים אלו מוסיפים לסאונד המקורי פיקים (Peaks) בתדרים מסוימים בד"כ נשמע המון ריוורב וגבוהים מרוחים.
פילטרינג
בגלל שגלי הקול החוזרים מהקירות אל האוזנים מגיעים בהפרש קטן מגל הקול המקורי נוצר אפקט הנקרא comb filtering שכשמו כן הוא גורם לספקטרום התדרים של גל הקול להראות כמסרק ,כלומר פיקים ודעיכות לכל אורך הספקטרום.
גלים עומדים
הבעיה הקשה ביותר לטיפול היא התדרים הנמוכים ,שאורך הגל שלהם בד"כ מגיע לאורך חדר סטנדרטי. ברגע שיש
חפיפה בין אורך/רוחב/גובהה החדר לאורך של גל קול או אחד מכפולותיו יווצר גל עומד. גל עומד יוצר עליה בעוצמת
התדר בחדר ספציפי זה .
משמעות הדבר היא שתווים מסוימים ישמעו חזקים מאחרים בנוסף אינטרקציות בין גלי הקול בחדר ייצרו בנוסף לפיקים
גם דעיכות של תדרים מסוימים. בגדול מה שמתקבל זה תמונת סאונד לא נכונה במידה גבוהה עד כדי כך שקטע שבחדר שלכם נשמע מצוין ,מלא נמוכים וחלל רב בגבוהים. במקום אחר יישמע דל מאוד בנמוכים ויבש מאוד בריוורב.
לכן לפני שרצים לקנות מוניטור חשוב לדעת שגם הזוג היקר ביותר לא יבוא לידי ביטוי בחדר לא מטופל אקוסטית . רצוי להשאיר כסף לטיפול אקוסטי מאשר לבזבז את כולו על מוניטורים .
על מנת לבצע ניסוי אשר ייתן לכם מושג לגבי טיב חדרכם השמיעו גל סינוס (לדוגמה בסאונדפורג') אשר נע מ20 הרץ
ל20 קילוהרץ בזמן של דקה-שתיים. במעבר על כל התדרים וודאי תשימו לב לתדרים שנשמעים חזק יותר ופחות אלו התדרים הבעייתים בחדרכם.
בד"כ אין אפשרות להגיע ל אולפן ביתי מאוזן לחלוטין ללא התערבות מהנדס אקוסטיקה והריסה ובניה של החדר מחדש אך באמצעים לא מסובכים ניתן להגיע לתוצאות טובות ובעזרת ההכרה של מיגבלות החדר ,התרגלות אליהן והתחשבות
בהן ניתן גם לייצר מיקסים מצוינים.
האלמנטים הראשונים שיעזרו לנו יהיו הריהוט הבסיסי בחדר . חדר ריק מהדהד הרבה יותר מחדר מלא ,
ריהוט כמו מיטה ,ספה שטיח עוזרים מאוד בספיגת תדרים . אח"כ נרצה לדכא את הדהוד התדרים הגבוהים והבינוניים שזו גם לא בעיה מסובכת וניתן לפתורה בעזרת כמות לא גבוהה של ספוגים במקומות המתאימים ווילונות. הבעיה העיקרית נותרה התדרים הנמוכים ובהם הטיפול גם מסובך הרבה יותר.
על מנת לספוג תדרים נמוכים נזדקק לחומר סופג בעל צפיפות גבוהה ובמשקל רב. בד"כ מלכודות הבאס היעילות ביותר נעשות בבניה עצמית וניתן למצוא מתכונים רבים למלכודות כאלו באינטרנט ,פשוט לחפש בגוגל Bass Trap.
בנוסף קיימים מדריכי אקוסטיקה מצולמים באתר www.realtraps.com
חשוב לציין שעיקר הבעיות בבאס מתרחשות בפינות החדר ובמפגשים בין הקירות לתקרה לכן חשוב להתחיל לטפל בהם . כמו כן חשוב לציין שטיפול אקוסטי אינו מבודד את החדר. כלומר הסאונד עדיין יברח החוצה והשכנים עדיין יסבלו
מה שכן כעת בווליום נמוך תשמע צלול וברור.
כעת לאחר שכיסינו את נושא האקוסטיקה נעבור למוניטורים .
מה לא נאמר על מוניטורים, שהם צריכים להיות Flat , יקרים, זולים, טעם אישי וכו'. מוניטור לא נותן תמונה אובייקטיבית
כמו שרוצים להאמילהאמין אחרת כל המוניטורים היו נשמעים דומה ולא כך הדבר.
תוכנת pro tools נחשבת למועדפת ביותר על חובבי האולפנים הביתיים . כדאי להתעניין ברכישת תוכנה חוקית ולא צרובה.
מוניטורים של אלפי ועשרות אלפי שקלים נשמעים אחרת לגמרי ממתחריהם. מוניטור אמור לספק סביבת עבודה נוחה
למיקס כלומר שברגע שאתה מכיר את הרמקול ואת החדר בו אתה עובד תוכל לייצר מיקסים ברמה גבוה. קשה לבחור
מוניטור משמיעה אחת שכן התרגלות למוניטור זה תהליך ארוך לכן רצוי לקחת בחשבון התנסויות של אנשים מקצועיים .
אישית אמליץ על הפורום GEARSLUTZ.COM בו מתקיימים דיונים בנוגע לציוד אודיו ובו תקבלו המלצות מצוינות
מאנשי מקצוע וחובבים רבים. לא הייתי מסתמך על ביקורות של מגזינים כיוון שעדיין לא נתקלתי בביקורת רעה.
בכל אופן הייתי שם לב לאיכות הטוויטר כלומר איך שומעים את הפרטים הקטנים ,את הריוורב וליציבות הנמוכים.
סה"כ מוניטור טוב ייתן תחושה של עומק ומימד בשל יכולתו לספק את הפרטים הקטנים של הסאונד .
אין זה אומר שרמקול רגיל אינו יכול לשמש כמוניטור ברגע שאתם מכירים את המקומות בו הוא משנה את הסאונד ומתחשבים בזה גם רמקול יכול להיות מוניטור .
אוזניות
לאוזניות יתרונות רבים נתחיל מזה שהם מאפשרים בדיקה של הסאונד כאילו היה תחת זכוכית מגדלת.
פעמים רבות אוזניות מגלות לך דברים שלא חשבת שקיימים בסאונד.
• אין בעיות אקוסטיות והנמוכים מגיעים עד 20 הרץ
• השכנים לא מתלוננים .
• באוזניות רחבות ניתן לעצב ריווורב ותחושת חלל באופן גבוה .
• התרגלות לאוזניות טובות יכול לשפר את יכולות המיקס ועיצוב הסאונד שלכם באופן ניכר בייחוד
בהתחשב בעובדה שאין בעיה אקוסטית.
בקיצור מומלץ בחום .